Rozhledna na Kraví hoře

Na kole
Pěšky
Rozhledna

Kraví hora (953 m n. m.) se do poloviny 18. století jmenovala Vysoký kámen (Hohenstein). Je nejznámější a nejnavštěvovanější horou Novohradských hor a vzhledem k širokému pohraničnímu pásmu v druhé polovině minulého století byla nejvyšší přístupnou horou. Náletem zarůstající kamenné moře na jižním úpatí Kraví hory patří mezi největší v Čechách a skalní útvar Napoleonova hlava je jednou z nejznámějších přírodních soch Novohradských hor.

Na vrcholu Kraví hory je umístěna telekomunikační věž sloužící veřejnosti jako rozhledna. Původní stavba byla zbudována v roce 1988 a sloužila jako pozorovatelna (hláska) Československé lidové armády v rámci systému protivzdušné obrany. Po roce 1989 tento účel ztratila a v roce 2001 byla nahrazena novou ocelovou 37 m vysokou konstrukcí. Po točitém schodišti se 130 schody můžete vystoupat na vyhlídkovou plošinu (ve výšce 24 metrů) a rozhlédnout se do krajiny. Odsud jsou dobře viditelné ostatní vrcholy Novohradských hor - Mandelstein, Vysoká, Tischberg, Aichelberg a Kuní hora. Za zvlášť dobré viditelnosti je možné spatřit i Alpy. Dobře viditelná je i Kleť či šumavské hory Hochficht, Plechý a Knížecí stolec. Za zmínku jistě stojí i pohled do Třeboňské a Českobudějovické pánve a na Českomoravskou vrchovinu.

Výchozích míst pro zdolání Kraví hory je několik...

Pokud navštívíte poutní chrám Panny Marie Těšitelky na Dobré Vodě, můžete se vydat přímo od kostela po červené turistické značce , která vede od Nových Hradů přes Terčino údolí a Horní Stropnici a dále přes vrchol Kraví a Kuní hory do Benešova nad Černou. Přijedete-li do Dobré Vody autem, lze ho zaparkovat buď na parkovišti u starého hřbitova na začátku obce, nebo na parkovišti před kostelem.

Jedním z dalších výchozích míst je obec Hojná Voda. Zde můžete nechat auto na záchytném parkovišti uprostřed obce a vydat se po zelené turistické značce , která vede do okruhu přes vrchol Kraví hory zpět do Hojné Vody. Zastavit se můžete u Zvonu Setkávání, kde je krásný výhled směrem k Novým Hradům. Vydáte-li se z parkoviště směrem k Dobré Vodě a u pomníku Františka Bindera odbočíte vlevo, cesta vás zavede kolem hojnovodského hřbitova až k rozcestí, kde se zelená turistická značka kryje s červenou a obě dále pokračují až pod vrchol Kraví hory. Zelená pokračuje na vrchol k rozhledně a sestupuje strmým svahem zpět do Hojné Vody. V této části můžete spatřit skalní útvar Napoleonovu hlavu.

Další možností jak pohodlně vystoupat na Kraví horu je zčásti putování po zelené turistické značce, kdy se z Hojné Vody vydáte směrem na Staré Hutě a těsně za obcí Hojná Voda odbočíte vpravo a ještě kousek pokračujete po zelené. Ta vede na vrchol strmým úpatím, vy však můžete jít pohodovou neznačenou lesní cestou až k rozcestí, kudy vede červená značka (z Kraví hory na Kuní horu). Zde se vydáte doprava a vystoupáte až pod vrchol hory a pokračujete po zelené k rozhledně.

Vodítkem může být mapa s aktuálním značením turistických tras.